Tuesday, 31 December 2013

October 2012...

As Salam, Warga blogger sekalian.. Hampir dua bulan MaMaSiTi tidak mencatat apa-apa di dalam blog ini.. Sebelum itu, MaMaSiTi mohon maaf jika sesiapa yang menjengah blog ini berasa tidak selesa.. Kerana penulisan atau penceritaan blog MaMaSiti ini hanyalah untuk kenangan, rujukan MaMaSiTi akan datang.. Jadi secara amnya, MaMaSiTi bukanlah seorang terkenal, artis , diva atau sesiapa.. Seorang insan biasa, hamba Allah.. okeh..

Sekarang

Selamat Malam Semua..

" Ya Allah berilah ketenangan jiwa buat MaMaSiTi sekeluarga, dilindungi daripada bahaya, dilindungi daripada hasad dengki manusia, diberi keberkatan di dalam kehidupan buat MaMaSiti, DaddySiti, Siti dan keluarga semua..Ya Allah kau berikanlah kami kesihatan yang baik.. Ya Allah sesungguhnya Engkau Maha mengetahui segala yang tiada kami nampak secara nyata, dan tersirat di dalam hati manusia.. Biar apa pun pandangan terhadap kami Ya Allah, kau limpahkanlah segala keberkatan, kemurahan rezeki kepada kami.. Semoga segala yang telah kami lalui hari ini, segala ujianmu, menjadikan kami lebih mendapat ketenangan jiwa dan mendapat keredhaan kehidupan serta kebahagiaan dariMu Ya Allah...Sempurnakanlah kehidupan permata hati kami Siti dan kehidupan kami, di dunia dan di akhirat...Amin Ya Rabal Alamin"...


Salam manis,

Tuesday, 12 November 2013

Homemade Spicy Fried Prawn..

Salam rakan-rakan blogger... Apa khabar semua?..Lama tak karang cerita apa-apa aja kat blog nie..  Petang yang bahagia nie, MaMaSiti nak share/kongsi cerita bab makan.. Bab makan je MaMaSiti ye.. Bab kesihatan pun sebenarnya tidak lupa... Adaaaa.. ;)..

Jom kita tengok cara nak masak udang goreng tepung aka Spicy Fried Prawn ...

Senang je buat udang goreng tepung nie, mula-mula beli tepung, bancuh, goreng..Semudah A,B, C...  Sebelum tue cuci udang betul-betul.. Udang yang besar sebenarnya pun ada kekotorannya.. Cuba kita potong kat belakang udang tue..


Setelah disatukan..
Kemudian masukkan udang yang telah disalut tepung ke dalam minyak yang betul-betul panas ye adik-adik, puan-puan, dan tuan-tuan... :)


Bila dah agak kekuningan, angkat dan toskan ... Kemudian siap dihidang dan di makan panas-panas bersama nasi atau nak ratah je pun boleh.. Cicah dengan sos... Ermmmm ... dap... dap... ^_*..



 
Sebenarnya udang goreng tepung nie, MaMaSiTi lebih suka masak sendiri sebab tepung tak de salut banyak dan udang ciput.. hehhehe.. Sebab lagi.. minyak gorengan tue, kalau kat rumah 2-3 kali dah tukar.. tapi kalau makan kat restoran/kedai, Wallahualam... Memang sedap dan cepat kalau makan kat luar..Bukan tak makan kat luar langsung MaMaSiTi & family nie kalau suami isteri letih @ MaLaS  nak ke dapur ..Hehehe...Tips dari MamaSiti, kalau masak udang, jangan masak lama-lama ye kawan-kawan... nanti isi udang kita jadi keras bila dah sejuk dan kurang kerangupan.. haaa.. So, camne tue... Agak-agak kalau dah naik bau tue, alih-alihkan sedikit... Dalam 10-12 minit udang kita dah masak.. Insyallah..
 
 

Thursday, 17 October 2013

October 2013




RENUNGAN

Jangan bersedih! Sesungguhnya rasa sedih akan selalu menganggumu dangan kenangan masa lalu akan membuatmu khuatir dengan segala kemungkinan di masa yang akan datang dan akan menyia-nyiakan kesempatanmu pada hari ini.

Jangan bersedih! Sesungguhnya rasa sedih hanya akan membuat hati menjadi kecut, wajah menjadi muram, semangat akan padam ,dan harapan akan hilng.

Jangan bersedih! Sebab kesedihan hanya membuat musuh gembira, membuat kawan bersedih , membuat orang yang mendengki senang, dan membuat hakikat-hakikat yang ada berubah.

Jangan bersedih! Sesungguhnya rasa sedih sama dengan menentang qadha’, dan menyesali sesuatu yang pasti jauh dari sikap lembut, dan benci terhadap nikmat.

Jangan bersedih! Sesungguhnya rasa sedih tidak akan pernah mengembalikan sesuatu yang hilang dan semua yang telah pergi , tidak akan membangkitkan orang yang telah mati, tidak mampu menolak taqdir , dan tidak mendatangkan manfaat.

Jangan bersedih! Sesungguhnya rasa sedih itu datangnya dari syaitan, dan kesedihan itu adalah rasa putus asa yang menakutkan , kefakiran yang menimpa , putus asa yang berlanjutan , depresi yang harus dihadapi, dan kegagalan yang menyakitkan.
 
 

Saturday, 5 January 2013

January 2013...

Bismillahirrahmanirrahim...
 
Selamat tahun baru... 2013... Hari ini minggu pertama tahun baru 2013.. Semoga semua adalah yang terbaik untuk masa depan kita semua bersama keluarga tersayang.. Setiap tahun pasti ada azam.. Apa azam blogger semua.. he2... Biarlah rahsia.. :).. Catat dalam diri, hati, diari masing-masing.. Terlalu banyak yang ingin MaMaSiTi kongsi.. In sha Allah jika ada kelapangan, MaMaSiti kembali berblogging..
 
SALAM SAYANG DARI MAMASITI SEKELUARGA..
SMILE ALWAYS... 2013..
 
 

Monday, 19 November 2012

Berbaik sangka...

As salam dan salam bahagia..

Jom MaMaSiTi nak ajak sesiapa yang singgah disini membaca dan mengambil iktibar tentang kisah berbaik sangka..

Insyallah dan mudah-mudahan kita dapat manfaat daripada blog beliau..

Salam sayang,

:)

As Salam dan salam sejahtera...

Senyum melihat telatah dunia...... Mudah-mudahan Allah memberi hidayah kepada mereka... Bersyukur kepada Allah agar Allah memberikan ganjaran yang baik-baik buat kita semua.. Amin..
 
Lebih baik berdiam dari berbalah... Lebih baik bersabar dari gelojoh membuat andaian... Lebih baik menjauhkan diri dari berbuat dosa mengumpat...
 
Semoga Allah memberi perlindungan, sentiasa memurahkan rezeki dan memberkati kehidupan kita... Amin..
 
Insyallah..

As Salam...
 
Salam Sayang,
 

Sunday, 18 November 2012

Airtangan MaMa untuk Siti...

As salam dan salam sejahtera....

Ahaaa.. tengok tajuk macam sentap je... Bukan ape.. teringat airtangan Mak... Ape pun yang mak kita masak, walaupun simple, tak cantik,... anak tetap akan kata sedap dan rindu masakan mak!....Macam MaMaSiti yang duduk jauh dari ibu bapa nie, kekadang bila masak mesti akan teringat air tangan Mak....Anak manja mak bapak nie.... (^_*)....Cerita Maal Hijrah ari tue ada sambungankan... So, sambungan dia tajuk kat atas tuelah.. He2... Hari tue cerita pasal masak bihun kan... So MaMaSiti nak tunjuklah foto masakan MaMaSiti tue... ahaaaa... Macam orang lain tak tau masak bihun kannnn... Ha2.. tak kira nak jugak bagitau... ^_^...

Bihun "homemade" ala MaMaSiTi

ERmmm... itu masakan MaMaSiti.. ada telur... letak daun sup sikit... Simple-simple je...Siti punya pasal maMaSiti buat ape saje sebab nak makan... Daddy Siti dengan anaknya Siti suka makan kat rumah.. kalau makan kat luar sekali-sekala je.... Ibu Bapa MaMaSiti lagi hebat.. kalau berjalan pun bawa bekal sebab ibu bapa MaMaSiti nie pentingkan kebersihan , dan kualiti masakan... Mak MaMasiti selalu pesan, elok memasak kat rumah, isteri dapat pahala.. Siti kalau makan kat luar "Chiken Chop" je favourite dia.. :)... *Walaubagaimanapun selera anak mungkin berubah mengikut peningkatan usia..

Chicken Chop with mushroom sauce..
Haaa.. tue foto waktu Siti makan chicken chop.. Haipppp... nape garfu anak tangan kiri!!!... Babap kang.... :)..
 
Fish & Slice potato

Haaa.. tue plak MaMaSiti punya 'Western Food".. (^_^)... Daddy Siti punya menu, MaMaSiti tak sempat snap sebab takut pun ada.. NaNti kena sound plak dengan Daddy Siti, semua nak bagitau orang.. Menangis wwoooo kalo Daddy Siti marah....Hahhahaa... ngeeee..heeee.. ;)..Takpelah daddy.. saje nak buat kenangan a.k.a nak tunjuk , kongsi dengan satu donya...Ahakss.. Sebenarnya ada, saja tak nak tunjuk...Haahhaa... Oklah.. Sampai di sini dulu.. Kalau ada terlebih masa mengadap lappy  MaMaSiti update lagi.... Ok..

Semoga berbahagia bersama family tersayang semua...Chaw chin chaw...
 
Salam Sayang,
 

Thursday, 15 November 2012

Salam Maal Hijrah 2012..


As salam dan salam bahagia...

Salam Maal Hijrah Mama Siti ucapkan buat semua umat Islam seluruh dunia... Semoga kehadiran Maal Hijrah dapat membuka buka baru di dalam kehidupan kita semua..   Hari cuti tak tahu nak ke mana.. Siti nak makan kek cawan (cupcakes) mama dah buat... Siti nak makan bihun plak pagi semalam.. MaMaSiTi tengok stok dan rencah-rencah nak bihun goreng semua da ada, so, tinggal nak buat jelah.. Kalo penyakit (M) ada memang tak berasaplah dapur mokcik.. Huhuhu...

MaMaSiti nie memang suka masak kalau Daddy Siti atau Siti nak makan... Daddy Siti pun rajin memasak.. Kadang-kadang kitaorang masak sama-sama.. kadang2 masak sorang2.... Tetapi tak masak itu jarang-jarang...Alhamdulillah... Semoga Allah memberikan kesihatan yang baik buat kami sekeluarga dan sentiasa memberkati rumahtangga MaMaSiTi bersama suami dan anak.. Insyallah.. Amin.. Ok..To be continued....
(uiikk ;)

As-salam..

Salam Sayang,
 

Monday, 16 July 2012

Mulut, bahasa...

Assalammualaikum dan salam sejahtera.., TAjuk hari ini mulut, bahasa, maaflah, kadangkala manusia naif di dunia ini bijak "berlakon" sedangkan kata pepatah mengatakan, " Paku dulang, paku serpih".. Adakalanya kita tidak suka dengan sesuatu, tidak perlulah berkata dengan perkataan dengan tidak baik seperti "celaka @ sebagainya berbentuk penghinaan" .. Bahasa jiwa bangsa... Perlukah kita bermulut celupar?? Allah pun suruh umatnya berkata bahasa yang baik2.. Jika memberi pandangan pun biarlah berlapik... Kalau rasa tak tahan sangat, kita diam... Jika diam jangan pula berkata seseorang itu sombong, fikir sejenak tidak mengapalah.. pujuk hati supaya jangan selalu berkata negatif atau berfikiran sempit.. Wallahualam.. SElamat menjalani ibadah puasa & semoga puasa kita diterima Allah dengan tidak menyakiti hati seseorang secara lisan atau tulisan.. 2012... Berhijrahlah kotak akal fikiran agar menjadi lebih MATANG.. :)..

Wednesday, 2 May 2012

LIL Siti projek...

Assalammualaikum & salam sejahtera..

Hai rakan blogger semua... Minggu nie, Siti bawa balik satu projeknya di sekolah..Mungkin berkenaan topik sains.. Air dan matahari.. :)... Masa MaMaSiTi ambil siti dari sekolah, Siti bawa benda di tangan.. Masuk je dalam kereta, bibir comel itu dengan bangganya cakap kat MaMaSiTi " Mama, Siti hebat!... You can see this".. MaMaSiTi pun senyum2 tengok benda kat tangan SiTi tue.. hehe... SiTi kata lagi " Nie sayur Siti, mama.."..hehe.. Sayur??hehe.. memang kalau dah banyak jadi sayur.. Siti jalankan projek tanam taugeh dalam bekas yang diberi..

Walaupun ringkas tetapi MaMaSiti rasa ia ada pengisian..Belum sampai sekolah rendah lagi, Siti dah belajar.. MaMaSiTi rasa masa MaMaSiti dulu, buat benda nie masa darjah 4 kot... hhahah.. Ketinggalankann.. huhu.. Ok.. MaMaSiTi perlahan-lahan terangkan pada Siti macamna dari biji kacang hijau boleh ada daun dan boleh naik tinggi macam tue.. hehe..
Kacang Hijau diletakkan bersama kapas basah..

Sweet je bila tengok anak-anak nak tahu semua tentang apa yang dialami dan lihat.. Sayang Siti, anak MaMa semoga menjadi anak yang baik, solehah dan menghormati orang tua serta disekeliling serta mendapat rahmat Allah di dalam menempuhi kehidupan akan datang.. Amin...
Salam sayang,

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...